Gebruik groepen en forums om jezelf te presenteren
Je presenteren gaat prima maar ga in groepen en forums nooit direct reclame maken;
|
||
Een aanvaring met de beheerder of een moderator is het minste dat je kunt verwachten
|
||
Als men ziet wat je weet komen de vragen vanzelf wel.
|
Aanwezigheid zijn op forums
Internet kent vele vormen van forums. Denk ook aan Facebookgroepen en dergelijke waar mensen elkaar ontmoeten. Adverteren is meestal verboden. Maar uiteraard kies je wel een toepasselijke accountnaam die mensen al wat verder kan brengen.
Vermijd malle nicknames en profielfoto's
Sommige mensen gebruiken de meest bizarre nicknames op een forum of in een groep. Een nickname of kortweg "de nick" is de "naam" waaronder u op het forum bekend bent. Als je serieus aan een stukje naamsbekendheid voor jezelf wilt werken, ga je dat natuurlijk niet doen. Houdt het serieus. Straal altijd professionaliteit uit. Gebruik gewoon uw eigen naam. Gebruik een herkenbare profielfoto (vaak avatar genoemd). Een foto van de cavia of de poes, hoe leuk het beestje bij je thuis misschien ook is, geeft echt de indruk dat u toch wel erg graag anoniem blijft. Prima, dat is en blijft natuurlijk altijd je eigen keuze. Maar steek dan niet teveel moeite in een stukje naamsbekendheid opbouwen via een forum. Het is dan hooguit de cavia die bekend wordt. Leuk voor het beestje maar wat heb je er aan?
Wees zeker in het begin heel bescheiden
Het is duidelijk dat je een beetje bescheiden dient te doen als je je voor het eerst op een forum gaat melden. Bedenk dat je er te gast bent. Als je voor het eerst bij iemand thuis komt ga je ook niet lopen opscheppen over je kennis en ervaring, nietwaar? Iemand die zichzelf op de borst loopt te slaan en constant verkondigt hoe goed hij is, kan het vanaf het eerste moment al vergeten.
Reclame maakt u altijd terloops
Natuurlijk vertelt u wel eens in het voorbij gaan wat details over uzelf, een anekdote over uw bedrijf en over de producten waar je mee bezig bent. Er valt wat dat betreft altijd wel iets te vertellen. Maar dat vertellen doe je wel terloops. Gewoon, alsof de vermelding van wat je vertelt een vanzelfsprekend iets is. En niet iets wat u op een geforceerde manier ter sprake heeft gebracht.
Echt adverteren mag nooit
Direct adverteren mag je dus niet. Maar schrijf dan bijvoorbeeld verhalen waar je bedrijf ergens in voorkomt. Als het al iemand op valt zal het het waarschijnlijk wel gedoogd worden. Zo niet, dan ben je nog net even ver. Verwerk bijvoorbeeld je bedrijfsnaam als copyrightsign in foto's.
Ook een url van je website kun je prima gebruiken als copyrightsign. Wie kan dat verbieden als jij jouw webnaam ook als handelsnaam gebruikt? Ook de aftiteling van je video's kan een prima plek zijn voor een naamsvermelding.
Zet een QRcode in
Zorg voor een QRcode op uw banners. Niemand zal daar moeilijk over doen. Het is dan niet erg als link niet klikbaar is. De QRcode klaart immers de klus wel als het nodig is.
Vermijd het werken met aanklikbare links
Want het vermelden van aanklikbare links is al helemaal iets wat u nooit moet doen. Doe het in elk geval nóóit voordat u anderen iets gelijksoortigs hebt zien doen. En doe het niet voordat u als persoon door u aardig te gedragen een flinke hoeveelheid krediet bij andere forumgebruikers hebt opgebouwd. Overigens is het op veel forums niet eens mogelijk. Maar er zijn veel betere manieren om bekendheid op te bouwen.
Trucjes niet te vaak gebruiken
Voor al deze trucs geldt natuurlijk dat je ze maar af en toe eens moet gebruiken. Hoe opdringeriger je het maakt, hoe meer irritatie het op zal wekken. Maar bedenk ook, dat volgens de theorie van de contentmarketing, je niet eens moet willen om direct te adverteren. Immers, bij contentmarketing is alles indirect.
Contentmarketing laat je ervaring zien
Het is bedoeld om te laten zijn wat je met je bedrijf allemaal kunt. Wat je weet. Wat je ervaring is. En het is al heel mooi als je dat kunt laten zien. Dan zijn vragen via een berichtendienst meestal een kwestie van tijd en daarin kun je kwijt wat je maar wilt. Vaak is deze indirecte manier te verkiezen boven trucjes om de moderator op het verkeerde been te zetten.
Onzichtbare forums
Niet iedereen is gesteld op evenveel openheid. Dan maakt men gebruik van gesloten systemen als bijvoorbeeld "Slack", "Telegram" en "Discord" Voor deze vorm van onderlinge communicatie dient u in het algemeen een account en toegang aan te vragen. Bedenk dat naamsbekendheid hier beperkt zal blijven tot deze groepen omdat er nooit iets tot een buitenstaander door zal dringen. Daarnaast geeft het gebruik van anonieme groepen de suggestie dat je iets te verbergen hebt dat het daglicht niet kan velen. Voor sommige producten kan het, maar dan moet er wel een hele goede en duidelijke reden voor zijn.
Deelname aan forums is goedkoop
Een groot voordeel is dat er geen kosten aan verbonden zijn. Inschrijving bij een forum is vaak wel nodig maar kosten zijn er vrijwel nooit aan verbonden. Men is al blij dat er deelnemers en volgers komen. Er zal je als je je aan de regels houdt, niet veel in de weg gelegd worden.
Varianten op forums
Er zijn vele varianten op forums waar je op een soortgelijke manier gebruik van kunt maken. Voorbeelden zijn:
- Facebook groepen
- Linkedin discussiegroepen
- Interessegroepen bij Yahoo! en Google
Tot slot
Er zijn vele manieren van promotie bij kunst. Op de website van Team Jetje zijn er vele terug te vinden en vaak tot in detail uitgewerkt. Ga dus naar https://teamjetje.blogspot.com
Kunstpromotie, promotie van kunst, hoe promoot je kunst, schilderijen promoten, adverteren, advertenties plaatsen, advertenties maken,opvallende advertentie,groepen, forums